Belastingvrijstelling electrische auto onterecht?

Dat hybride voertuigen al niet voldeden aan de milieunormen is algemeen bekend. Vele onderzoeken bewijzen dat we allesbehalve de goede richting op zijn gegaan. Zie Vervuilende hybride en electrische voertuigen. Na een kort onderzoek ontdekt men al snel dat de nieuwe electrische auto’s helemaal niet zo schoon zijn als beweerd wordt.

De electrische motor, met de hypermoderne LIB accu’s ( lithium ion), moet een antwoord zijn op de eisen van overheden om de uitstoot van CO2 te reduceren. Van 140 gram CO2 per gereden kilometer in 2011 en 120 gram CO2 in 2012. Volgens de fabrikanten voldoen de electrische auto’s ruim aan deze norm. Zij beweren tevens te voldoen aan de norm van 2025, 70 gram CO2. De consument wordt een uitstoot van 0,0 g CO2 voorgehouden.

Citroen C-Zero en Mitsubishi i-MiEV is de laatste ontwikkeling van fabrikanten met een duidelijke boodschap naar de consument; de CO2 uitstoot van deze auto’s is 0.0 gram CO2. Met andere woorden, de bezitter van deze auto helpt het milieu door volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Neem gerust vaak de  belastingvrije auto want je krijgt het gevoel net zo schoon te rijden als een fiets.

De vervuiling ontstaat echter door het opwekken van de energie die nodig is om de electrische auto te laten voortbewegen: de stroom die uit het stopcontact komt. Waar de conventionele  auto met verbrandingsmotor naar het tankstation gaat is het de electrische auto die thuis “tankt”. De stekker in de contactdoos en een paar uur later kan men weer rijden. Dit zou uiteindelijk tot 20 minuten teruggebracht moeten worden.

Nederland gaat vier nieuwe kolencentrales bouwen om aan de gestegen vraag van de consument te voldoen. De ontwikkeling van het land gaat verder en men wil minder afhankelijk zijn van “buitenlandse stroom”. Ook de vooruitgang in het verkeer met straks alleen nog maar electrische auto’s op de nederlandse wegen zal een veel grotere behoefte aan stroom genereren.

                             Kolencentrale               ==>      40%  ==>  Transport        ==>            35%  ==>     Consument

Aan de hand van bovenstaande afbeeldingen wordt het duidelijk dat het rendement van de huidige kolencentrales “slechts” 40 procent is. Er gaat dus meer dan de helft verloren aan het opwekken van stroom in deze centrales. Maar liefst 65 procent gaat nog eens verloren tijdens het transport van electriciteit via hoogspanningskabels, voordat het bij de consument aankomt.

Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat er vanaf het opwekken in de centrale nog maar 16 procent “contactdoos stroom” overblijft. Deze cijfers worden gestaafd door het Energie onderzoek Centrum Nederland (ECN). Om te bepalen wat de CO2 uitstoot is bij het opwekken en transporteren van electriciteit berekenen we dit in Kilo Watt uren (KWh). Een kolencentrale mag tot 350 g CO2 per opgewekte KWh stroom uitstoten, aldus het rapport van ECN. Dit komt uit op 2187,5 gram CO2 per KWh voor de consument.

Het stroomverbruik van de Citroen C – Zero en de Mitsubishi i-MiEV is 13, 5 KWh per 1oo gereden kilometers. Dit is het verbruik voor de meeste  nieuwe electrische auto’s in deze klasse. Per gereden kilometer verbruikt de electrische  personenauto 295,31 gram CO2. De wettelijke norm voor het jaar 2012 is vastgesteld op 120 gram CO2….

  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: